(Polski) Instytut Informatyki w programie RMF FM “Twoje niesamowite miejsce”

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W dniu 21 marca 2019 roku Instytut Informatyki wziął udział w programie RMF FM „Twoje niesamowite miejsce” https://www.rmf24.pl/tylko-w-rmf24/niesamowite-miejsce/news-zagadki-ludzkiego-mozgu-laboratoria-politechniki-lubelskiej-,nId,2900785.

Dyrektor Instytutu Informatyki, dr hab. inż. Dariusz Czerwiński, prof. PL wprowadził w tematykę badań realizowanych w obu laboratoriach, a także zaprosił wszystkich widzów do zapoznania się z nowoczesnymi technologiami Instytutu Informatyki.

Zaprezentowano pięć stanowisk badawczych Instytutu Informatyki, znajdujących się w budynku Centrum Innowacji i Zaawansowanych Technologii Politechniki Lubelskiej. Pierwsze dwa wchodzą w skład Laboratorium Programowania Systemów Inteligentnych i Komputerowych Technologii 3D. Zaprezentowano tam: technologie do opracowania  gry planszowej „Perełki architektoniczne Lublina” oraz  technologię inżynierii odwrotnej w muzealnictwie. Kierownik laboratorium, dr hab. inż. Jerzy Montusiewicz wraz z dr Marcinem Barszczem opowiedzieli o grze, która powstała na 700-lecie uzyskania praw miejskich Lublina, a także o technikach informatycznych, które zostały zastosowane do jej implementacji. Dr inż. Jacek Kęsik omówił zastosowanie technologii inżynierii odwrotnej w muzealnictwie, skupiając się na obiektach archeologicznych pochodzących z okresu od X do XV wieku z obszarów Azji Centralnej.

Trzy kolejne stanowiska stanowią integralną część Laboratorium Akwizycji Ruchu i Ergonomii Interfejsów. Przedstawiono: Interfejsy mózg-komputer, czyli jak sterować za pomocą fal mózgowych, Zobaczymy na co patrzysz i co widzisz – zastosowania eye-trackingu oraz Jak nagrywano Avatara i nie tylko – technologia motion capture. Dr inż. Małgorzata Plechawska-Wójcik przedstawiła, w jaki sposób można za pomocą myśli sterować komputerem na podstawie rejestracji fal mózgowych z użyciem elektroencefalografii (EEG). Dr Mariusz Dzieńkowski na przykładzie eyetrackera stacjonarnego i mobilnego zaprezentował działanie techniki eyetrackingowej. Przedstawił materiały wizualne, m.in. w formie reklam, w celu zbadania i pomiaru obserwowanych reakcji wzrokowych, które u ludzi nie podlegają kontroli i są nieświadome. Dr inż. Maria Skublewska-Paszkowska wraz z dr Edytą Łukasik i dr inż. Jakubem Smołką przedstawili technologię motion capture do przechwytywania ruchu i jego trójwymiarowego odwzorowania w komputerze. Zaprezentowano system motion capture wraz z dwiema platformami biomechanicznymi.