Katedra Informatyki i Noc Inżyniera 2024

Dnia 18 października 2024 roku pracownicy Katedry Informatyki brali udział w wydarzeniu pt. Noc Inżyniera organizowanym na Politechnice Lubelskiej. Katedra Informatyki zgłosiła i przeprowadziła trzy pokazy: „Akwizycja ruchu”, „Śledzenie ruchów oczu za pomocą eyetrackera” oraz „Warsztaty druku 3D”.

Zespół w składzie dr inż. Maria Skublewska-Paszkowska, dr Paweł Powroźnik, mgr inż. Weronika Wach, mgr inż. Kinga Chwaleba przedstawił metody pozyskiwania ruchu trójwymiarowego. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z dwoma zaawansowanymi systemami do akwizycji ruchu, firm Vicon oraz PhaseSpace, poznać zasadę ich działania, a także różnice w ich funkcjonowaniu. Uczestnicy mieli możliwość zaobserwowania w jaki sposób obiekty są rejestrowane, także na podstawie samochodów zdalnie sterowanych z umieszczonymi na nich retro-refleksyjnymi markerami. Działania systemów, uzyskane dane oraz ich zastosowania zostały również zaprezentowane w postaci przygotowanego filmu.

Stanowisko eyetrackingowe wraz z jego wyposażeniem i wybranymi możliwościami zastosowań prezentował dr Mariusz Dzieńkowski. Jest ono wyposażone w urządzenia stacjonarne i mobilne, które służą do śledzenia ruchu gałki ocznej i umożliwiają sterowanie komputerem przy pomocy narządu wzroku, co może być wykorzystywane m.in. w grach komputerowych.
Eyetrackery pozwalają na wizualne wyznaczenie ścieżek, jakimi podąża ludzki wzrok, pozwalają też na pomiar czasu reakcji na bodźce wzrokowe osoby badanej oraz na pomiar obciążenia poznawczego podczas wykonywania zadań logicznych w trakcie wykonywanych eksperymentów.

Uczestnicy pokazów reprezentowali różne grupy wiekowe i chętnie korzystali z możliwości udziału w specjalnie opracowanym na to wydarzenie eksperymencie. Spotkania były okazją do zbadania własnej uwagi, spostrzegawczości i zmęczenia poznawczego. Wyniki przeprowadzanego eksperymentu przybrały wizualną formę map fiksacji, na których linie obrazowały ruchy oczu, kół symbolizujących skupienie wzrokowe, a także map cieplnych, które za pomocą kolorów wskazywały miejsca przykuwające największą uwagę.

Zespół w składzie dr Marcin Barszcz, dr inż. Krzysztof Dziedzic oraz dr inż. Sylwester Korga zorganizował warsztaty druku 3D, które spotkały się z dużym zainteresowaniem uczestników. Uczestnicy mieli okazję na żywo obserwować proces druku 3D oraz podziwiać kolekcję wydrukowanych obiektów, w tym modele architektoniczne i zabytkowe. Prezentowano dwie technologie druku 3D: FFF (Fused Filament Fabrication) oraz SLA (Stereolitografia). Warsztaty były doskonałą okazją do zapoznania się z nowoczesnymi technologiami oraz stanowiły inspirację dla młodych inżynierów, otwierając przed nimi nowe możliwości zastosowania druku 3D w różnych dziedzinach nauki i przemysłu.

Wszystkie pokazy miały formę nauki połączonej z zabawą, aby przenieść uczestników w świat pokazujący dane trójwymiarowe, animacje 3D, działanie ludzkiego wzroku, odsłonięcie niewielkiego fragmentu ogromnej pracy, o której zazwyczaj nie myślimy, czyli pracy ludzkiego mózgu, a także drukowania obiektów 3D na podstawie przygotowanych modeli. Pokazy cieszyły się ogromnym zainteresowaniem.