Strona główna » Laboratorium Programowania Systemów Inteligentnych i Komputerowych Technologii 3D (Lab 3D)

 

Kierownik Lab 3D
Dr hab. inż. Jerzy Montusiewicz, prof.  PL , j.montusiewicz@pollub.pl 
Tel. +48 81 5252046

e-mail: inst-inf@pollub.pl

www: cs.pollub.pl

 

Pracownia skanowania i druku 3D

dr inż. Jacek Kęsik:
j.kesik@pollub.pl

Pracownia wirtualnej
i rozszerzonej rzeczywistości

dr inż. Tomasz Szymczyk:
t.szymczyk@pollub.pl

Pracownia Systemów Inteligentnych

mgr inż. Stanisław Skulimowski:
s.skulimowski@pollub.pl

Adres sekretariatu:

ul. Nadbystrzycka 36B

20-618 Lublin

Możliwości badawcze w obszarze muzealnictwa i udostępniania zbiorów:

  1. Pracownia skanowania i druku 3D
    Zakres prac badawczych:

    • Skanowanie 3D obiektów muzealnych i archeologicznych
    • Obróbka pozyskanych danych i rekonstrukcja obiektów uszkodzonych
    • Optymalizacja procesu skanowania i przetwarzania wyników
    • Przygotowywanie i realizacja wydruków 3D
    • Tworzenie procedur skanowania obiektów muzealnych

    Mobilny sprzęt do skanowania 3D:

    • Skanery ręczne w technologii światła strukturalnego Artec Eva i Artec Spider (dokładność 50-100 µm, zapisywanie tekstur, dla pojedynczego procesu skanowania)
    • Skaner obszarów rozległych/geodezyjnych w technologii laserowej Faro Focus X330 (zasięg do 300 m, zapisywanie tekstur), wykorzystywany do tworzenia wirtualnych przestrzeni wystawienniczych

    Stacjonarne urządzenia do replikacji 3D:

    • Drukarka 3D w technologii FDM, MakerBot Z18 (max. rozmiar wydruku 30x30x45 cm, grubość warstwy 0,1 mm)
    • Drukarka 3D w technologii SLS, DWS 020X (max. rozmiar wydruku 13x13x9 cm, grubość warstwy 0,01mm)
  2. Pracownia wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości
    Zakres badawczy:

    • Prezentacja obiektów, zjawisk i procesów w przestrzenie wirtualnej 3D
    • Komputerowa wizualizacja obiektów 3D, w technologiach internetowych, wirtualnej rzeczywistości (VR) oraz rozszerzonej rzeczywistości (AR)
    • Badanie naturalnych interfejsów człowiek-komputer przy użyciu VR i AR.
    • Badanie reakcji człowieka na doświadczenia wynikające z immersji w środowisko VR
    • Wykorzystanie środowisk VR i AR w obszarze archeologii i dziedzictwa kulturowego do gamifikacji (nauczanie z wykorzystaniem rywalizacji między uczestnikami)
    • Optyczna i haptyczna analiza gestów i zakresu ruchu palców dłoni

    Posiadana aparatura badawcza:

    • Interaktywny monitor 3D zSpace, wraz z ergonomicznym manipulatorem i specjalistycznym oprogramowaniem do wizualizacji Quazar3D
    • Hełmy do VR: Oculus Rift DK2, Samsung Gear VR, Vrizzmo
    • System do komunikacji człowiek-komputer Leap Motion
    • Urządzenia do precyzyjnego pomiary zgięcia palców dłoni – rękawice 5DT Data Glove 5 Utra

Lab 3D – nasze doświadczenie:

  1. Skanowanie 3D i obróbka danych w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce:
  • wybrane eksponaty z sal pałacowych: uszkodzonej ramy obrazu (wraz z wirtualną rekonstrukcją uszkodzonych fragmentów), obiektów trudno skanowalnych (figurka z chińskiej porcelany), pianomelodikonu oraz wielu innych drobnych eksponatów
  • wybranych eksponatów z kolekcji socrealistycznej (10 obiektów)
    Pomiary i wizualizacja wykonane przez Instytut Informatyki Politechniki Lubelskiej (‚Lab 3D’). Wszelkie prawa zastrzeżone. Copyright Instytut Informatyki Politechniki Lubelskiej (‚Lab 3D’) oraz Muzeum Zamoyskich w Kozłówce.
  • skanowanie i wizualizacja wnętrz: kaplica, sypialnia hrabiny
    Pomiary i wizualizacja wykonane przez Instytut Informatyki Politechniki Lubelskiej (‚Lab 3D’). Wszelkie prawa zastrzeżone. Copyright Instytut Informatyki Politechniki Lubelskiej (‚Lab 3D’) oraz Muzeum Zamoyskich w Kozłówce.
    Sterowanie panoramą przy pomocy myszy (rozmiar – rolka, zmiana widoku – lewy przycisk myszy).

  1. Skanowanie w Samarkandzie w Uzbekistanie:
  • Naukowo-Eksperymentalne Muzeum-Laboratorium Samarkandzkiego Państwowego Uniwersytetu w Uzbekistanie (misy, świeczniki, dzbany, naczynia, elementy dekoracyjne – około 12 obiektów)
  • Muzeum Afrosiab w Samarkandzie (eksponaty datowane od II w. przed naszą erą do wieku XIV naszej ery: dzbany, naczynia i ich fragmenty, czarki, misy, fragmenty gzymsów oraz ossarium i czaszki – około 35 obiektów)
    Pomiary i wizualizacja wykonane przez Instytut Informatyki Politechniki Lubelskiej (‚Lab 3D’). Wszelkie prawa zastrzeżone. Copyright Instytut Informatyki Politechniki Lubelskiej (‚Lab 3D’) oraz muzeum SamSU w Samarkandzie, Uzbekistan oraz muzeum Afrosiab w Samarkandzie, Uzbekistan.
  • Przykłady zeskanowanych eksponatów w przeglądarce obiektów 3D
  1. Skanowanie na stanowiskach archeologicznych prac wykopaliskowych prowadzonych w Lublinie (między ulicami Świętoduską, a Lubartowską) – obiekty budowlane (pozostałości domów datowanych na IX-XI w. oraz pozostałości budynku kamiennego datowanego na wiek XVI-XVII oraz fragmentów naczyń i innych elementów wyposażenia
  2. Skanowanie dużych obiektów architektonicznych:
  • Plac po Farze – stare miasto w Lublinie
  • Dziedziniec Zamku Lubelskiego
  • Spichlerz na terenie Politechniki Lubelskiej

    Spichlerz / Granary

  1. Skanowanie wnętrza Kościoła Akademickiego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
    Pomiary i wizualizacja wykonane przez Instytut Informatyki Politechniki Lubelskiej (‚Lab 3D’). Wszelkie prawa zastrzeżone. Copyright Instytut Informatyki Politechniki Lubelskiej (‚Lab 3D’) oraz Katolicki Uniwersytet Lubelski.
    Sterowanie panoramą przy pomocy myszy (rozmiar – rolka, zmiana widoku – lewy przycisk myszy).