Laboratorium okulografii

Instytut Informatyki wzbogacił się o nowy sprzęt. W ramach projektu Centralne Laboratorium Wdrożeń Politechniki Lubelskiej, współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, zakupione zostały nowoczesne eyetrackery: mobilny SMI Eye Tracking Glasses 2.0  i stacjonarny firmy Tobii TX300. Eyetracker to urządzenie, przy pomocy którego można śledzić ruchy gałek ocznych człowieka, jak również analizować ten ruch z wykorzystaniem metod jakościowych oraz ilościowych.

Eyetrackery będą częścią powstającego Laboratorium Komputerowej Analizy Ruchu w Przestrzeni 3D. Oprócz stanowiska badawczego eyetrackingu w skład Laboratorium wchodzić będzie ultranowoczesna instalacja do Motion Capture.

Równocześnie Instytut informatyki intensywnie przygotowuje kadry. Mgr inż. Magdalena Borys odbyła miesięczny staż dotyczący przeprowadzania badań użyteczności z uczestnikiem i tygodniowe szkolenia z wykorzystania eyetrackingu do badań interfejsów w LIG experimental, Grenoble Informatics Laboratory, Grenoble, Francja.

Instytut Informatyki, którego Grupa Badawcza Inżynierii Oprogramowania Instytutu Informatyki realizowała do tej pory badania jakości i użyteczności interfejsów metodami eksperckimi i przy pomocy prostych eksperymentów z użytkownikami, może teraz zaoferować firmom ICT oraz wszystkim innym (np. firmom zajmującym się marketingiem oraz wzornictwem) nowy poziom usług w zakresie:

  • analizy ruchów gałki ocznej w celach diagnostyki medycznej;
  • badania jakości interfejsów aplikacji komputerowych (klasycznych, webowych i mobilnych) pod kątem ich efektywności, użyteczności i dostępności;
  • dostosowywanie interfejsów (aplikacji komputerowych i urządzeń) do potrzeb osób niepełnosprawnych;
  • optymalizacja ergonomii interfejsów aplikacji w celu zwiększenia wydajności pracy użytkowników;
  • badanie ergonomii paneli kontrolno-sterowniczych urządzeń i pojazdów;
  • analizy atrakcyjności reklam, analiza rozmieszczenia towarów na półkach w sklepach, treści etykiet i innych oznaczeń towarów;
  • badania zagrożeń dla kierowców i pilotów związanych z przeciążeniem informacją i stresem, badania dotyczące postrzegalności znaków i informacji drogowych;

i wiele innych.